V tejto sekcii budú pridávané aktivity a odkazy na rôzne aktivity pre deti.
Tiež bude pridávaný týždenný plán , čo sa práve učíme v MŠ.
Budeme mať prváka:
https://api.cpppapke.sk/uploads/Budete_mat_prvaka_dc077650f6.pdf
Cvičenia na rozvoj školskej zrelosti:
https://api.cpppapke.sk/uploads/RC_celkova_SS_web_2897aef5a9.pdf
Cvičenia na rozvoj jemnej motoriky:
https://api.cpppapke.sk/uploads/RC_SS_grafomotorika_883dc023a6.pdf
Cvičenia na rozvoj sluchového vnímania:
https://api.cpppapke.sk/uploads/RC_SS_sluchove_vnimanie_9c6c690f45.pdf
Desatoro pre budúcich prváčikov:
https://api.cpppapke.sk/uploads/Desatoro_SP_47f6b954e3.pdf
------------------------------------------------------------------------------------------------
Vzdelávací materiál pre materské školy:
https://viki.iedu.sk/resources/browser/ms
------------------------------------------------------------------------------------------------
29 tipov, aby sa deti nenudili:
https://eduworld.sk/cd/nl/758/29-tipov-aby-sa-deti-nenudili
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktivity pre deti počas mimoriadnej situácie
Týždeň: 18.01.2021- 22.01.2021
Téma týždňa: Zimné športy
Pondelok: 18.01.2021 |
Rozhovor s deťmi o zime, prezrieť si prezentáciu o ŠPORTOCH V ZIME |
Utorok: 19.01.2021 |
"Rozprávka" o športe na snehu Prišli prvé mrazy a mláčky sa zmenili na malé klziská. Hneď boli všetky obsadené malými šarvancami. Šmýkali sa robili piruety a padali na zadok. Výskali a jačali. Koľko radosti narobila zamrznutá mláka. Ale keď napadol sneh, to bola ešte len udalosť. Deti povyťahovali sánky, boby a aj malé lopáriky a hybáj na kopec. Menšie deti zapriahli do saní oteckov a tí museli ťahať sánky aj so svojimi ratolesťami. Občas sa im oteckov uľútostilo a dovolili im zviesť sa s nimi na saniach dole kopcom. Na svoje si prišli aj lyžiari. Bežkári sa na bežkách dostali na každý kopec a popreháňali sa po okolitej prírode krížom-krážom. Zjazdári a snowboardisti ("jednodoskári") sa doslova vybláznili na prudkých svahoch. Nezabudnuteľným zážitkom bola pre niektorých aj jazda na snežných skútroch, psích záprahoch alebo boby dráhach. Malé deti si svoju športovú kariéru trénovali na detských ihriskách a vlekoch. Mrazom vyštípané líca, rozhýbanie tiel a zdravú únavu, to všetkým spôsobili mráz, čistý svieži vzduch a rozprávkovo krásny zimný šport. Po prečítaní textu vedieme s deťmi rozhovor o prečítanom: Že je v zime nuda? Tak to teda nie je. Môžme sa lopatkovať, bobovať, sánkovať, lyžovať, korčuľovať, šmýkať sa, guľovať, skákať do snehu a neviem čo všetko sa dá ešte vymyslieť. Lízať cencúle alebo sneh... ups, tak toto nie, to nie! Sneh aj keď vyzerá, že je biely a čistý, pravdupovediac, nie je to úplne tak. Stačí, že okolo snehu prebehlo auto, ktoré naň fuklo nebezpečné látky alebo ho pri rannej prechádzke ocikal psík. Bŕŕ! |
Streda: 20.01.2021 |
Matematická hra: Ktoré číslo je väčšie? Budeme potrebovať lego, kde deťom na podložke vystavíme vežu z daného počtu kociek a dieťa kocky spočíta a určí, kde je viac a kde je menej. Deťom vytvárame rôzne kombinácie.
|
Štvrtok: 21.01.2021 |
Pohybová hra: Hádzanie snehových gúľ Vytvarujte si snehové loptičky z kancelárskeho papiera, deti ich následne môžu hádzať do košíka alebo aj prenášať na lyžičke. Menšie deti ich môžu prekladať pomocou pinzety či klieští na zákusky, čím si trénujú rozvoj jemnej motoriky. |
Piatok: 22.01.2021 |
Snehová vločka z papiera: https://www.sdetmi.com/podujatia/detail/66236/ako-vystrihnut-snehove-vlocky-z-papiera-%2B-predlohy-/ |
Týždeň: 25.01.2021- 29.01.2021
Téma týždňa: Zvieratá v zime
Pondelok: 25.01.2021 |
Rozhovor s deťmi o zvieratách, prezrieť si prezentáciu ZVIERATÁ V ZIME |
Utorok: 26.01.2021 |
Edukačná aktivita: Veselý macko
Postup: 2. Vymaľujú – pričom deti hľadajú v miestnosti, čo je ešte hnedé.
3. Po vyschnutí nalepia na bruško škrupinu z orecha. 5. Na záver si možno spoločne zatancovať na melódiu piesne Medveďku, daj labku. https://www.youtube.com/watch?v=EiH71tDoqCg
Tipy: Deti je potrebné viesť k ochrane prírody a dať im rady, ako môžu v zimnom období niektorým zvieratkám pomôcť s potravou. |
Streda: 27.01.2021 |
Matematická hra: Mrkvičky pre zvieratká Niektoré zvieratká ľúbia jesť mrkvu. Z papiera si vystrihneme trojuholníky, na ktoré budú deti prilepovať vňať zo zeleného papiera, podľa čísla, ktoré je napísané v trojuholníku. Pracujeme s číselným radom do 10.
|
Štvrtok: 28.01.2021 |
Príbeh o zvieratkách- s deťmi vedieme rozhovor Myslíte, že všetky vtáčiky odlietajú na zimu do teplých krajín? Že všetky zvieratká sa uložia na zimný spánok? Nie, nie a nie. To by tu bolo bez nich veľmi smutno. Niektoré operence, zver ale aj hmyz dokážu prežiť i v zimnom období. Dobrí ľudia im v tom pomáhajú. Pripravujú pre nich kŕmidlá, búdky a rôzne zákutia so senom, ihličím alebo suchým lístím. Vtáčikom sypú mak, slnečnicu a iné dobroty, ktoré potrebujú. Lesnej zveri nosia seno, repu a soľ. "Rozprávka" o zvieratkách v zime Prišla zima. Biela a mrazivá. Na svahu pod horou sa objavili stopy srnčej zveri. To sa srnky vybrali na pastvu. Pod námrazou bielej nádielky snehu sa nemohli dostať k zelenej tráve. Kde-tu odhryzli aspoň z konárov kríkov alebo stromov. Prežúvali a tvárili sa, akoby boli na svadobnej hostine. Vodca srnčej rodinky zavetril niečo voňavé. Rozbehol sa ku krmelcu a za ním niektoré srnky. Pred krmelcom zastali a ešte chvíľu vetrili nozdrami. Radosť a slzičky šťastia sa objavili v ich očiach. "Máme sienko, máme sienko", mĺkvo prehovorili a plným sústom začali vyťahovať seno z krmelca. O chvíľu bolo okolo krmelca celé stádo. Prežúvali a hľadeli do ticha. Vôňu sena zacítili aj iné zvieratá. Nenápadne pricupitali zajace a s chuťou sa pustili do sena, ktoré popadalo na zem. Objavili tam aj repu a mrkvu. Hotová pochúťka. Túto udalosť oznámili všetkým kamarátom z okolia. Ani vtáčiky nepohrdli potravou. Vyzobali semienka a svojim štebotom rozveselili celý les. Pri krmelci sa vystriedali rôzne lesné zvieratá a vtáci. Dokonca aj myšky si uchmatli z dobrôt. Aj pred oknami niektorých domov bolo rušno. Deti na hodine pracovného vyučovania a výtvarnej výchovy vyrábali kŕmidlá pre vtáčiky. Tie si potom odniesli domov a postavili ich na vonkajší parapet okna. V lete a v jeseni usilovne zbierali rôzne semienka a jadierka a odkladali si ich. Teraz prišla tá pravá chvíľa a tieto pochúťky nasypali do kŕmidiel. Spoza záclony nenápadne sledovali, čo sa bude diať. deti uvideli nádherné prírodné divadlo. Do kŕmidiel prilietali rôzne druhy operencov. Prileteli, uchmatli semienko a odleteli na konár jablone, kde si túto dobrotu spokojne vychutnávali. Zob a fŕnk, zob a fŕnk, zob a fŕnk. Vďaka dobrým ľuďom sa mohli lesné zvieratá a vtáci nasýtiť a spokojne prežiť dlhú zimu. Ako v rozprávke. Vlastne ako v skutočnej rozprávke. Deti, videli ste už nejaké zvieratá v zime? Aké dobroty ste im priniesli? Aj vy ste už vyrobili kŕmidlo alebo búdku pre vtáčiky? Nie? Skúste ich aspoň nakresliť. V zime trpí veľa vtáčikov tým, že nemajú dostatok stravy. Skúste preto pre nich vymyslieť nejaké miestečko, kde im budete nosiť nejakú potravu. Nemusí ísť nevyhnutne o búdku, môže to byť len malé bydielko s plošinkou na semiačka. |
Piatok: 29.01.2021 |
Pohybová hra: ZIMNÍ DETEKTÍVI Ani v zime istotne netreba zanedbávať pobyt na čerstvom vzduchu. Deťom sa v tomto čase nechce až tak veľmi chodiť na prechádzky, no vy im to môžete túto činnosť urobiť zaujímavejšou. Buď sa vyberte na prvú expedíciu sami, alebo choďte najprv len na obyčajnú prechádzku a dobre si všímajte všetko zaujímavé po ceste. Potom nominujte deti do úlohy malých detektívov a pocvičte aj ich intelekt. Dajte im po ceste hľadať určité predmety a podľa toho, koľko ich nájdu, takú získajú hodnosť detektíva. Ešte zaujímavejšie im to urobíte, keď budú musieť najprv ten predmet uhádnuť a až tak ho nájsť. Môže to byť nejaké charakteristické auto, jazero, vtáčia búdka a iné.
Pohybová hra: PRENÁŠANIE SNEHU Zaobstarajte deťom primerane veľké vedierka. K tým im pridajte lopatky a zahájte súťaž v prenášaní snehu. Čo najrýchlejšie budú musieť naplniť svoje vedierko a to potom preniesť na dohodnuté miesto. Súťaž môžete vyhodnotiť buď podľa toho, kto to stihne urobiť rýchlejšie, alebo potom podľa toho kto stihne nanosiť väčšiu kôpku počas dohodnutého času. Takto môžete spojiť aj príjemné s užitočným a deti vám môžu aspoň svojou troškou pomôcť pri odpratávaní snehu z chodníka. |
Týždeň: 01.02.2021- 05.02.2021
Téma týždňa: Zem a jej tajomstvá
Pondelok: 01.02.2021 |
S deťmi vedieme rozhovor -vedeli by ste povedať, kto a čo všetko žije na našej zemi? (ľudia, živočíchy, rastliny). Vypočujeme si spoločne pieseň: Naša Zem je guľatá https://www.youtube.com/watch?v=GTE2AQ-ck6s 1.aktivita ,,Naša Zem“ Jedinou planétou na ktorej sa nachádza život je naša Zem na ktorej žijeme a preto si ju musíme chrániť. Dôležité je chrániť pôdu, ovzdušie, vodu a triediť odpad. Aby sme mohli zjesť chutné jabĺčko, musíme jadierko zasadiť do zeme, aby mohlo rásť, musíme ho polievať a na to potrebujeme vodu a slnko. Z jadierka vyrastie malá rastlinka, ktorá sa zmení najprv na malý stromček a nakoniec z neho vyrastie krásny strom a na ňom chutné jabĺčka. Deti, aby ste dokázali okolo seba vnímať predmety, prírodu a všetko čo sa v nej nachádza musíte využívať všetky svoje zmysly (zrak, hmat, sluch, chuť a čuch). Hneď si to môžete vyskúšať na jabĺčku. Zoberte si jabĺčko. Úloha: - zatvorte oči a predstavte si jabĺčka inej farby (povedz akej) dokázali by ste to, ak by ste nemali zrak a nevideli ich už niekedy ? - zoberte jabĺčko do ruky, ohmatajte ho - aký ma tvar, aký ma povrch, je studené, alebo teplé? - zahryznite do jabĺčka – počuli ste nejaký zvuk? Aký? - ovoňajte miesto, kde ste zahryzli do jabĺčka – cítite nejakú vôňu? - jedzte pomaly jabĺčko - po dojedení skúste povedať akú malo chuť Keby sme nemali zrak, hmat, chuť, sluch, čuch dokázali by sme toto všetko zistiť o jabĺčku čo ste si teraz vyskúšali ??? Hra : hmat a sluch Vyberte 5 predmetov napríklad : plastová fľaša (stlačená), väčšia lego kocka, pokrčený novinový papier, uterák, kniha, lyžica, malá loptička, nejaká hračka a podobne.) 1. deti sa zobujú na boso a majú zaviazané oči, predmety im uložte na zem: Úloha: zisti hmatom nohy na čo si stúpil a povedz z čoho je to vyrobené 2. deti majú iba zaviazané oči a sedia: Úloha: zisti podľa zvuku čo robím, sústreď sa a počúvaj. Rodič listuje v knihe, zatvorí dvere, pustí vodu, zaklope na okno, posunie stoličku, vypne televízor, tleskne, zaklope na dvere, zašuští letákom(noviny), podskočí, otvorí chladničku, (rodičia môžu vymyslieť aj niečo iné podľa vlastných podmienok). |
Utorok: 02.02.2021 |
Vyrobte si vlastnú plastelínu. S plastelínou sa zabavia nielen malé deti. Väčšie deti vám už môžu pri výrobe plastelíny asistovať a celý proces tak bude väčšia zábava. Budete potrebovať 300 ml vody, 150gr hladkej múky, 75gr soli, 2 PL octu, 1 PL oleja a ľubovoľné potravinárske farbivo (ak nemáte, tak môžete pridať detské voskovky, potom už netreba pridávať olej). Všetko spolu zmiešajte v panvici alebo hrnci a za stáleho miešania na miernom ohni, až kým nedosiahnete želanú konzistenciu. Skladujte v chladničke. Plastelínu môžete krájať, formovať, vykrajovať, či ozdobovať podľa vlastnej fantázie. S deťmi si vymodelujte zemeguľu, zvieratká, rastliny, stromy..... |
Streda: 03.02.2021 |
Matematická hra- Upracme si Zem Zadanie: Vyber si z kuchynskej linky tieto predmety: lyžica, vidlička, nožík (príborový), malá lyžička, naberačka, 3 varešky, lopárik, hrnček a nájdi si nejakú voľnú plochu, na ktorú si budeš tieto predmety ukladať. Vľavo polož veľkú lyžicu, vedľa veľkej lyžice polož 3 varešky, medzi druhú a tretiu varešku polož vidličku, za tretiu varešku polož nožík, pred veľkú lyžicu polož malú lyžičku, úplne vpravo od všetkých predmetov polož hrnček, medzi nožík a hrnček polož lopárik, za hrnček polož naberačku. (správne poradie: malá lyžička, veľká lyžica, vareška, vareška, vidlička, vareška, nožík, lopárik, hrnček, naberačka) Dávame deťom otázky napr.: Čo je pred hrnčekom? (lopárik) Čo je úplne vpravo? (naberačka) Čo je medzi druhou a treťou vareškou? (vidlička) Vyzveme dieťa, aby počítalo všetky predmety zľava doprava od 1 do 10. Opýtame sa dieťaťa, ktorý v poradí je napr. nožík (siedmy) a nech od neho počíta/vymenuje čísla dokonca (7,8,9,10). Podobne – opýtame sa dieťaťa, ktorá v poradí je vidlička (piata), a nech počíta/vymenuje čísla od vidličky až do konca (5,6,7,8,9,10). Pokračujeme v podobných otázkach... |
Štvrtok: 04.02.2021 |
Aktivita: Zimné rapotačky Touto aktivitou si dieťa precvičí: - identifikáciu niektorých písmen abecedy - Z,S,M,K; - správne, zreteľne a plynule vyslovovanie jednotlivých hlások; - vyčleňovanie začiatočnej hlásky slova; - pamäť pri učení sa básne. Zadanie: Prezerať si obľúbenú knihu a hľadať v nej jednotlivé písmená – Z,S,M,K. Rozprávať slová, ktoré súvisia s ročným obdobím ZIMA začínajúce na tieto písmená: Z – zima, zamrznúť, zasnežiť... S – sneh, snehuliak, sane... M – mráz, metelica, meluzína... K – kopec, korčule, kĺzať... Pokúsiť sa na zemi vymodelovať z bielej látky, alebo šálu tvary týchto písmen. Naučiť sa báseň. Identifikovať niektoré slová z básne, ktoré sa začínajú na tieto spomínané písmená. Zimu deti radi majú, keď im zuby drkotajú. Metelica, mrázik milý, využite svoje sily. Korčule už čakajú. Korčuľovať! Volajú. Sneh sa sype hore z neba, využiť to veru treba. Kým sa znovu neroztopí, nezanechá ani stopy, rýchlo sane vyberaj, na kopec sa ponáhľaj! Na ňom je už kŕdeľ detí, radostný krik zimou letí. A vieš, čo ma veľmi láka? Postaviť si snehuliaka. Prežijeme vzácny čas, zima dáva kopec krás. |
Piatok: 05.02.2021 |
Aktivita: Zimné hádanky Biely ako cukor, mäkký ako vata, ak si nedáš lyže, nohy sa ti stratia. Čo je to? (Sneh) Deti má vždy rád, chodia sa naň hrať. Kto však pyšne chodí, toho z nôh hneď zhodí. Čo je to? (Ľad) Nechce štetce, nechce farby, vlastným dychom robí maľby. Divia sa mu výtvarníci: Majster - a spí na ulici. Čo je to? (Mráz) Letia, letia hviezdy biele, ako z čipiek tkané celé. Plno ich je na stráni. Chytíš - voda na dlani. Čo je to? (Snehové vločky) Stojí, stojí krásavec, studený je jasná vec. Jedna guľa, druhá, tretia, uhlíky mu z očí svietia. Čo je to? (Snehuliak) Dve farebné drievka mám, na nohy ich zakladám. Palice si do rúk vezmem, už sa dolu kopcom veziem. Čo je to? (Lyže) Keď je prašná cesta, nepohnú sa z miesta. A keď sa ľad zatrblieta, každá ako strela lieta. Čo je to? (Korčule) Pohodlne sadnem na ne, čakám, čo sa teraz stane. Potlačí ma trošku mama, po snehu už fičím sama. Čo je to? (Sánky) Postavil som biely dom, Chcel som prosím bývať v ňom. Nemá teplo, nemá nehu, spravil som ho z kopy snehu. Čo je to? (Iglu) |
Týždeň: 08.02.2021- 12.02.2021
Téma týždňa: Vesmír okolo nás
Pondelok: 08.02.2021 |
Opis priebehu edukačnej aktivity: Deti z tvrdého papiera vystrihnú dva veľké kruhy. Máme pripravenú mapu pologúľ. Obkreslia si na priehľadný papier jednotlivé svetadiely, vystrihnú a s učiteľkinou pomocou a podľa predlohy nalepia na kruhy. Vyfarbia podľa predlohy modrou – moria a oceány, bielou – severný a južný pól. Svetadiely a ostrovy farebne. Výrazne si vyznačíme Slovensko. Nasleduje rozprávanie o tom, ako vyzerá zemeguľa v zime, čo je charakteristické pre zimné obdobie, vysvetlíme deťom, že ročné obdobia sa striedajú na našej zemeguli opačne. |
Utorok: 09.02.2021 |
Opis priebehu edukačnej aktivity: Nazbierajte v lese asi tridsať šišiek a rozhádžte ich bez svedkov na lúke tak, aby dopadli od vás do vzdialenosti 10 až 40 metrov do neporušenej snehovej prikrývky. Potom zavolajte 48 ostatných a povedzte: Dnes v nočných hodinách preletel nad našim krajom meteorit. Tesne pred dopadom vybuchol a rozpadol sa na drobné úlomky. Hľadajte ich v snehu! Kto z vás ich nájde najviac? |
Streda: 10.02.2021 |
Opis priebehu edukačnej aktivity: Deti hrajú námetovú hru na rodinu. Hrajú roly jednotlivých členov rodiny. Potom sa rozprávajú o rodine, akým spôsobom trávia zimu v rodine, akými aktivitami si krátia čas. Kto je otec, matka, súrodenci (ich vlastnosti). Aké sú práva a povinnosti jednotlivých členov rodiny, aké je ich postavenie v rodine. Čo očakávajú rodičia od detí a naopak. Čo sa deťom najviac páči na ich rodičoch. Deti rozprávajú o vlastnom pozorovaní správania sa svojich blízkych, o pomoci medzi jednotlivými členmi rodiny. Sebareflexia – úvaha o vlastnostiach, ktoré deti majú, ktoré by chceli mať a prečo. Čím by som chcel byť a prečo. |
Štvrtok: 11.02.2021 |
Opis priebehu edukačnej aktivity: Motivácia – z vrecúška učiteľka vyťahuje rôzne geometrické tvary. Deti ich pomenovávajú. Pripínajú ich na magnetickú tabuľu a spoločne vytvárajú rôzne variácie (premiestňujú, posúvajú). Pomenovávajú, čo vytvorili. Učiteľka deti rozdelí do skupín. Každá dostane spoločné vrecúško plošných geometrických tvarov, z ktorého vykúzlia nejaké prekvapenie. Obrazce ukladajú plošne. Samostatná práca – skupinky sa presunú k stolu. V spoločnom košíku majú vystrihnuté farebné geometrické tvary. Deti podľa fantázie najprv ukladajú na papier tvary, pracujú s nimi, potom ich nalepia |
Piatok: 12.02.2021 |
Opis priebehu edukačnej aktivity: Na veľký hárok papiera nakreslíme veľký kruh a rozdelíme ho na štyri rovnaké časti. Do každej štvrtiny dám symbol jedného ročného obdobia v nasledujúcom poradí: zima, jar, leto, jeseň. S pomocou detí vystrihneme šípku a cvočkom ju pripevníme do stredu kruhu. Takto vyrobené hodiny zavesíme na určené miesto v triede. Začneme so zimným ročným obdobím. Šípku namierime k slovu ZIMA. Povieme im krátku aktuálnu báseň o zime. Porozprávame sa s deťmi o tom, ako vyzerajú stromy v zimnom období. Deti si môžu prezerať obrázky s námetmi zimy. Navrhneme im, aby nakreslili obrázky stromov v zime. Obrázky zavesíme k hodinám ročného obdobia k časti ZIMA. V nasledujúcich dňoch pokračujeme podobným spôsobom pri prezentovaní jari, leta a jesene, aby deti pochopili postupný prechod ročných období i to, ako vplývajú na zmeny prostredia. |